Forskerkonferansen ECER

 

Skjermbilde 2014-09-03 kl. 00.53.18

Visste du at…

..jeg har planer om å være særdeles aktiv med blogging denne uka?

Årsaken er at jeg deltar på den europeiske utdannningsforskningskonferansen ECER, og her er det mye å høre, mye å lære og mye å bruke tankene på! Konferansen holdes i år i Porto (Portugal) og varer en hel uke. Årets konferanse har den engelske tittelen: The Past, Present and Future of Educational Research in Europe, og på norsk vil den kanskje lyde:

Utdanningsforskning i Europa før, nå og fremover

På slike konferanser foregår det deling av kunnskap fra ulike forskningsprosjekter fra morgen til kveld. Det er virkelig mye spennende som står på programmet! Vi får innspill knyttet til alt fra spede tanker om undersøkelser, til ferdige prosjekter. Og det diskuteres. De første sesjonene begynner kl 0900 og den siste avsluttes kl 1900. Det er flere tusen deltakere, og alle temaer som kan knyttes til skoleforskning står på agendaen i alle undervisningsrom på universitetet i Porto. Her leker vi ikke. Dette er alvor. Og så mye bra alvor!

Den første aktiviteten jeg deltok på i dag, var en samling med forskernettverket International Successful School Principalship Project (ISSPP).

ISSPP is the largest and most sustained network on research on successful school principalship.

Jeg er heldig, eller hva?? I dette nettverket samarbeider forskere fra mer enn 15 land om tematikk knyttet til skoleledelse. Når vi i framtiden snakker om forskning og ledelse i skolen, vil vi kunne vise til relaterte studier fra land langt ut over de vi til vanlig er kjent med fra England, USA eller Norden. Etter hvert vil vi kunne se resultater fra studier som kan ses på tvers av internasjonale, nasjonale og kulturelle kontekster. Her er deltakende forskere fra Østerrike, Sør-Afrika, Puerto Rico, Sverige, Norge, Australia, USA, Spania, England, Tyskland, Chile, Brazil, Mexico, Portugal, Hellas, med flere. Jeg gleder meg til å eventuelt finne holdepunkter i egen forskning, som kan knyttes til dette store internasjonale nettverket.

Resten av konferansedagen i dag har blitt brukt til å høre på presentasjoner fra ulike forskere i ulike sesjoner, som det heter. Jeg skal ikke ta for meg disse sesjonene i sin helhet, men nøye meg med noen stikkord jeg har notert meg underveis. Mest formulert som spørsmål jeg synes det er viktig å stille seg, og reflektere over i lys av ledelse i skolen. For enkelhets skyld, har jeg bestemt meg for å legge frem perspektivene i form av ”visste du at”… – som innfallsvinkel til tematikk jeg tror jeg vil pense innom i løpet av denne uka.

 Visste du at…

…87% av et utvalg av lærere i Spania forteller at de aldri observerer hverandres praksis? Hvor mye kan du si at du observerer dine kollegaer og deres praksis? Hvilken hensikt vil det i så fall ha?

 Visste du at…

..vi kan snakke om interne og eksterne dimensjoner for sosial kapital? Hvordan kan vi forstå begrepet sosial kapital?

Sosial kapital kan blant annet komme til syne gjennom våre valg av samarbeidsrelasjoner. En studie antyder at lærere har en tendens til å søke hjelp og informasjon fra de som har samme fag og underviser elever på samme alderstrinn. Tidligere ”bånd” mellom mennesker (lærere) synes ha betydning for de bånd som skapes i nåtiden i skolehverdagen. «Bånd» mellom mennesker kan defineres som «noe» som knytter oss sammen – blant annet sosial kapital. Lærere på samme trinn og med samme fag søker råd hos hverandre. Hvilke implikasjoner har dette for ledelse i skolen?

Råd og informasjon er byggesteiner for utvikling og læring mellom lærere (og alle mennesker?). Hvem søker råd hos hvem?

The teachers workning-hours, the desire to tie, to cooperate, to seek advice

 Visste du at…

..organisasjonens (skolens) rutiner har stor betydning for ledelse og læring i organisasjonen, men man endrer ikke nødvendigvis en god eller dårlig kollegial dynamikk, kun ved å endre strukturer for samarbeid..

Formell ledelse på faglig nivå (leselveiledere) har betydning for råd og veiledning (læring mellom lærere), men det foregår mer samarbeid (og knyttes tettere bånd) mellom uformelle ledere, enn hos formelle ledere uten faglig tilhørighet med kolleger.

Visste du at…

…skoleledere bør kunne være rollemodeller for læring.. de burde eksemplifisere læringens kraft, som forbilder for lærerne sine, som i sin tur også bør være modeller knyttet til egen læring og utvikling?

Og til slutt:

Visste du at coaching – gruppeveiledning – knyttet til rektorutdanning ser ut til å ha positiv påvirkning på lederes yrkespraksis?

Dette var så langt jeg kom på denne åpningsdagen i Porto. Fortsettelse følger….

 

Om aegunnulfsen

I am a PhD-candidate, researching the field of school leadership in the perspective of the micro-politics of the school.
Dette innlegget ble publisert i læring, Skoleledelse, undervisning. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

