På den tredje dagen… den nye skolelederrollen

Den tredje dagen av årets konferanse ble planlagt som de andre dagene: Jeg skulle delta på alle sesjoner og notere meg aktuelle funn og «analytiske høydepunkter» fra presentasjonene. Som vanlig troppet jeg og flere andre kolleger fra Universitetet i Oslo opp på første samling klokka 0900 og fikk glede av å høre på en dyktig forskerkollega fra Høgskolen i Sogn og Fjordane snakke om de ”nye” skolelederrollene på ungdomstrinnet.

bilde 2

Stor interesse for styring av utdanning og perspektiver for New Public Management

Den neste sesjonen var satt opp i et lite undervisningsrom på Porto University. Sesjonen begynte klokken 11, og rommet som var oppsatt var dimensjonert til om lag 40 personer. Vi var minst det dobbelte som stablet oss inn for å høre på forskere som skulle snakke om New Public Management and the Modernisation of Education in Europe. Det var en høyst interessant sesjon, men vanskelig å notere fra, i stående posisjon og 35 grader varmt. Derfor har jeg altså lagt inn denne hyperlenken, i håp om at du som leser bloggen kan klikke deg inn for å få et lett innsyn i tematikken. Blogginnlegget jeg for øvrig har valgt å dele med dere i dag, er imidlertid et interessant innlegg om nye lederroller på fremmarsj i norske ungdomsskoler.

Twitter
Dessuten kan det være interessant for dere å vite at det på Twitter deles inntrykk, funn og temaer fra hvert minutt av konferansen på #ecer2014.Skjermbilde 2014-09-05 kl. 01.21.25

 

Den nye skolelederrollen i ungdomsskolen
Studier som undersøker nye lederstrukturer på ungdomstrinnet (den nye mellomlederrollen i grunnskolen), viser at det skjer en slags reorganisering av perspektiver for skoleledelse. Det ser ut til at skoler velger å endre sin organisering av strukturer for ledelse for å kunne nå mål om kvalitetsutvikling i skolen. Dette innebærer utvidete roller som formelle ledere, med både faglig og pedagogisk ledelse. Fra undervisningsinspektører til avdelingsledere. Fra å være den som skaffer vikar””, til å lede utviklingsarbeid, rekruttere nye lærere og ha medarbeidersamtaler. De ”nye lederne” synes å ha blitt gitt et distribuert ansvar for lærernes læring og utvikling. Dette innebærer større grad av beslutningstaking og ansvarlighet. Det er skoleeiernivået (local authorities) som i de fleste tilfeller har besluttet denne omorganiseringen.

bilde

Hedvig Abrahamsen fra høgskolen i Sogn og Fjordane om den nye skolelederrollen på ungdomstrinnet

Rektorer kan synes å ha fått avlastning – men gir det avkastning?

Og hva betyr det for rektorrollen i lys av ledelse i skolen?

 

 

 

 

 

I morgen blir det blogg-pause, sightseeing og det som norsk kalles «shopping». Så tar jeg fatt på hverdagen som stipendiat, rikere på inntrykk og «blodfersk» forskning om skoleledelse 🙂

 

 

 

 

Om aegunnulfsen

I am a PhD-candidate, researching the field of school leadership in the perspective of the micro-politics of the school.
Dette innlegget ble publisert i Skoleledelse, læring, undervisning. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s