En ordsky for oppfølging av nasjonale prøver

Hva måler de nasjonale prøvene, egentlig? Hva er formålet med dem, egentlig? Hvordan skal skolene jobbe med dem, egentlig?

Høstens viktigste eventyr?
En av høstens faste oppgaver på barnetrinnet og ungdomstrinnet er å gjennomføre nasjonale prøver. Den 24. oktober er siste prøvedato. Da har skolene holdt på med prøvene siden tidlig i september. I desember blir alle resultatene på nasjonalt nivå, fylkesnivå, kommunenivå og på skolenivå offentliggjort. I det prøveadministrative  systemet (PAS) finnes det en oversikt som lærere kan bruke rett etter gjennomføringen til å analysere resultatene. Her får de informasjon om hva oppgavene måler og fagtilknytning og oppgaveformat for hver oppgave. Denne informasjonen kan være nyttig å bruke som grunnlag for samtaler med elevene og i arbeidet med underveisvurdering. I tillegg ligger det veiledninger på Utdanningsdirektorateta nettsider som skal være til hjelp i oppfølgingen av prøvene.  Jeg har klippet ut tekst fra veiledningen til skoleeiere og skoleledere og limt det inn i et program som lager en ordsky. Begrepene som blir størst i ordskyen er begreper som gjentas hyppigst i teksten. Hva forteller ordskyen deg om hovedinnholdet i Utdanningsdirektoratets veiledning til skoleledere om oppfølging av resultater på nasjonale prøver? Screen Shot 2014-10-19 at 19.50.27

Naturlig nok finner vi hyppig forekomst av begrepene resultater, elever, trinn og prøver. Videre er det gjentatt forekomst av:

    • Sammenlikne
    • Gjennomsnitt

Hva forteller dette oss?

Verktøy for utvikling av kvalitet
Det er kanskje ikke særlig mye som kan fortolkes ut fra denne ordskyen. Til det er den relativt mangelfull. Det er viktig at alle med ansvar for å følge opp resultatene leser all tilgjengelig informasjon og i fellesskap drøfter hvordan man kan forstå informasjonen og intensjonen med prøvene. Hvordan kan prøvene være et verktøy for å utvikle kvalitet i opplæringen for den enkelte elev? To utsagn fra nettsidene til Utdanningsdirektoratet finner du her:

Det er viktig å huske på hva det dreier seg om..
”Det er viktig å huske på at en prøve aldri måler hele ferdigheten det dreier seg om. Den er bare et lite uttak, så det er veldig viktig at man ser på et prøveresultat sammen med alle andre opplysninger som foreligger om eleven. Dette er spesielt viktig for lærere som skal følge opp resultatene etterpå”. (Julius Kristjan Björnsson, Udir.no).

Formålet med nasjonale prøver er..
”Formålet med nasjonale prøver er å vurdere i hvilken grad skolen lykkes med å utvikle elevenes ferdigheter i lesing, regning og i deler av faget engelsk”. (Udir.no).

Hva betyr det at en skole «lykkes»? Hvilket utsagn veier tyngst? Hvordan kan utsagnene ses i sammenheng?

Om aegunnulfsen

I am a PhD-candidate, researching the field of school leadership in the perspective of the micro-politics of the school.
Dette innlegget ble publisert i læring, Skoleledelse, undervisning. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s