Sannheten om hjemmelagede yoghurtnøtter

En lang dags (uvitenskapelig) ferd mot phd
Jeg skal skrive en doktorgradsavhandling. Det skal ta fire år. Det har allerede gått ett år. Jeg synes tiden går fort. Jeg leser ikke nok. Jeg skriver ikke nok. Jeg burde fokusere bedre. Jeg burde lest mer vitenskapsteori…

Og jeg ’fyser’ på noe søtt… støtt.

Prokrastinering – å utsette det man bør gjøre med andre gjøremål
Som fersk forskerblogger har jeg de siste dagene foretatt lettbeint ’research’ på andres blogger. Det er kjølige sommerdager for tida, så det passer bra. I går, mens jeg studerte innholdet i ulike ’utdanningsblogger’, begynte jeg å fyse på noe søtt. Jeg fyste på yoghurtnøtter. Yoghurtnøtter er svinaktig dyrt i butikken, så jeg googlet meg frem til oppskrifter på hjemmelagede yoghurtnøtter og fant opp til flere. De fleste dukket opp i andre blogger. En av dem var fotballfrue sin. Oppskriften hennes finner du her.

Jeg er fullstendig klar over det: Dette er klassisk utsettelsesatferd. Jeg burde lest utdanningsstoff og vitenskapsteori. Jeg leste heller bloggen til fotballfrue (Caroline Berg Eriksen). Fotballfrue fyser ikke. Hun ’craver’ (!) – når hun vil ha noe søtt. Og fotballfrue craver etter å ha trent i mange timer. Jeg derimot, fyser etter å ha sittet stille i mange timer. Hvor er logikken?!

Sant eller usant?
Jeg synes fotballfruen er flink til å ta (i bruk) estetiske, vakre bilder og jeg synes hun er flink til å fatte seg i korthet. Der har jeg noe å lære..  Etter sitt første forsøk med hjemmelagede yoghurtnøtter skriver fotballfrue Berg Eriksen følgende: De smaker selvfølgelig ikke som originalen, men fy søren. De nærmer seg!

Dette måtte jeg simpelthen forske på..

Forskningsspørsmål
Som forsker er det viktig å ha gode forskningsspørsmål som kan la seg besvare gjennom empiriske undersøkelser. Er det sant at det går an å lage hjemmelagede yoghurtnøtter? Er det sant at de nesten smaker som originalen? Hva er sannheten om smaken til originalen? Og hva betyr det at noe nærmer seg?

Sannhet er et typisk vitenskapsteoretisk begrep. Forskere sin jobb er å representere fenomener i verden (fenomen: å lage hjemmelagede yoghurtnøtter). Som forskere undersøker vi for eksempel menneskers grunnleggende handlinger. Vi trekker slutninger, vi bekrefter, vi benekter, vi analyserer, vi kritiserer, osv. Kan vi tro på det vi gjør? Aksepterer vi det som sant? Som forskere har vi en krevende sannhetsforpliktelse.

Mye data – kort oppsummering
Til vanlig ligger det mye empirisk materiale bak enhver studie og enhver forskningsrapport. Imidlertid får ikke alle svar, alle observasjoner og alle tallfestinger plass i en forskningsrapport. Det samme gjelder min studie på hjemmelaging av yoghurtnøtter. For å gjøre min forskning transparent, har jeg derfor tatt en del (mindre estetiske bilder), som bygger opp under konklusjonen. Men HVA er det nøyaktig jeg har fremskaffet evidens for? Hva kan gjelde som evidens for påstanden: Hjemmelagede youghurtnøtter smaker nesten som originalen.

Hjemmelagede yoghurtnøtter (etter fotballfruens oppskrift) smaker ikke ’nesten som originalen’.

Lang sann historie – kort sant fortalt
Jeg har laget hjemmelagede yoghurtnøtter. Det tok meg drøyt 5 timer totalt, ved følgende metode:

  1. Kjøre bil til butikken og kjøpe nøtter (20 min)
  2.              ”                             kjøpe gresk yoghurt (20 min inkl kjøp av nøtter)
  3. Renne av/sile yoghurt (3 timer)
  4. Blande yoghurt og nøtter og melis (jeg må ha sukker!)(2 min)
  5. Blande inn smeltet Melange (unnlot å kjøpe kokosfett, Melange blir da stivt??) (5 min)
  6. Smake (godt! men bløtt) (5 min)
  7. Vente på stivning i fryseren (som ikke skjedde) (30 min)
  8. Kjøre bil til butikken, lete etter (!) og kjøpe verdens kanskje dyreste kokosfett (200 kr for 500 ml = kr 400/literen) (30 min)
  9. Smelte og blande inn kokosfett (10 min)
  10. Vente på stivning i fryseren (som ikke skjedde nå heller) (60 min)
  11. Smake (det smakte kokos – det gjør ikke originalen!)(2 min)
  12. Tilleggsinfo: Jeg likte ikke kokossmaken – vurderte å kaste alt sammen (20 min)
  13. Kastet alt sammen (2 sek)

Konklusjon oppsummert i fire punkter:
Anekdotisk evidens:

  1. Hjemmelagede yoghurtnøtter (etter fotballfruens oppskrift) smaker ikke ’nesten som originalen’.
  2. Smaken er min og kan ikke generaliseres.
  3. Jeg må slutte å prokrastinere. Det blir dyrt.
  4. Fotballfruens konklusjon understøttes: Du må prøve selv!

Billedserie følger nedenfor:

1.kjøre bil til butikken og kjøpe nøtter, type cashew (20 min) 2.                ”                              kjøpe gresk yoghurt (20 min inkl kjøp av nøtter) 3.renne av yoghurt  (3 timer)

1. kjøre bil til butikken og kjøpe nøtter, type cashew (20 min)
2. ” kjøpe gresk yoghurt (20 min inkl kjøp av nøtter)
3. renne av yoghurt (3 timer)

4.blande yoghurt og nøtter og melis (jeg må ha sukker!)(2 min)

4. blande yoghurt og nøtter og melis (jeg må ha sukker!)(2 min)

5.blande inn smeltet melange (unnlot å kjøpe kokosfett) (5 min)

5. blande inn smeltet melange (unnlot å kjøpe kokosfett) (5 min)

IMG_2359

6.smake (godt! men bløtt) (5 min)

6. smake (godt! men bløtt) (5 min)

7.vente på stivning i fryseren (som ikke skjedde) (30 min)

7. vente på stivning i fryseren (som ikke skjedde) (30 min)

8.kjøre bil til butikken og letter etter (!) og kjøpe verdens dyreste kokosfett (200 kr for 500 ml = kr 400/literen)  (30 min) 9. smelte og blande inn kokosfett (10 min)

8. kjøre bil til butikken, lete etter (!) og kjøpe verdens dyreste kokosfett (200 kr for 500 ml = kr 400/literen) (30 min)
9. smelte og blande inn kokosfett (10 min)

10.vente på stivning i fryseren (som ikke skjedde) (60 min) 11. smake (det smakte kokos  – det gjør ikke originalen!)(2 min)

10. vente på stivning i fryseren (som ikke skjedde) (60 min)..ser kanskje godt ut?
11. smake (det smakte kokos – det gjør ikke originalen!)(2 min)

12.jeg liker ikke kokos – vurderte å kaste alt sammen (20 min)

12. verdens  dyreste kokosolje/fett..?

Om aegunnulfsen

I am a PhD-candidate, researching the field of school leadership in the perspective of the micro-politics of the school.
Dette innlegget ble publisert i læring, Skoleledelse og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

