”Don’t blame the teachers, blame the society” (San Francisco Chronicle) Ikke skyld på lærerne – skyld på samfunnet

Skjermbilde 2015-08-23 22.37.58Skolestoff er ”hot – stoff” i søndagens utgave av San Francisco Chronicle. Det er faktisk omtrent som å lese norske aviser før valget.

Jeg er så heldig at jeg har arvet et abonnement på San Fransisco Chronicle av de forrige norske leietakerne her i Berkeley. I dag, søndag 23. er avisen ekstra tjukk. (Er det normalt for en søndagsavis?). Det er mye reklame (ja visst), men også mye interessant debattstoff. Det er en uke til skolestart i ”Bay Area”, San Francisco, og dagens avis bærer tydelig preg av det. Her er et knippe av overskriftene:

”School districts need control over finances”
Avisens leder krever at skoledistriktene i staten California må ta sterkere kontroll over økonomien. Det foregår stadig en kamp om økte ressurser til de ulike skoledistriktene. Avisens leder kritiserer fagforeningene for å oppfordre distriktene til å kreve mer støtte til skolene, snarere enn å invitere til innsparing. Kamp om midler til skolen og manglende forståelse for hvordan de skal brukes – ikke noe nytt?

”Dont’t blame the teachers, blame the society”
Under denne overskriften figurerer diverse ”brev til redaktøren” og det er lærer Erik Honda fra San Francisco som har forfattet dette. Han har arbeidet i 20 år som lærer og han skriver om hvordan ”Obama-administrasjonen” krever at lærere og skolen raskere må løse problemet med sosiale forskjeller. Erik Honda beskriver dette som å være utsatt for utidig ”accountability”. Mer enn 50 prosent av alle barn i skolene i California lever i fattigdom, skriver Honda. Hele samfunnet må ta skylda, og ikke skolen, for at sosiale forskjeller er økende.Skjermbilde 2015-08-23 22.37.35

En tredje artikkel kommer med oppskrift til foreldre med barn med ADHD:

 ”Back to school with ADHD”
I denne artikkelen settes det opp et ”veikart” for foreldre med ”uroskapende” barn (”Here’s a road map for parents with troube-making children”.)

Vi ser avbildet en 8-åring som er satt i håndjern av en ”ressurs-offiser” på skolen. (Det er ikke sjelden å finne ”securitas” tilstede på skoler i USA). Håndjernene var festet til barnets overarmer – bak på ryggen til barnet. Dette ble det rettsak av og anmeldelse av offiseren. Og deretter debatt. Så klart. Slike debatter er viktige, selv om årsaken til debatten i dette tilfellet burde vært unngått.

Skolen er et komplekst ”sted” akkurat som samfunnet for øvrig. Det finnes ingen veikart til enkle løsninger på framtidas velferd, sosial utjevning, læring for livet og/eller læring for framtidig økonomisk velstand. Dagens amerikanske søndagsavis synes i hvert fall for meg å handle om akkurat det samme i California som i Norge nå i valgkampen. Vi vil det beste for barna i skolen. Det er veien politikere, forskere og «folk flest» er usams om…

Om aegunnulfsen

I am a PhD-candidate, researching the field of school leadership in the perspective of the micro-politics of the school.
Dette innlegget ble publisert i læring, Skoleledelse og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s