Mine publikasjoner

Profesjonsutvikling i skolen

Ny kunnskap om livet i skolen dokumenterer betydningen av profesjonsutvikling, der læreres læring, ledelse og skoleutvikling blir forstått i nær sammenheng med elevenes læring.

Boka gir et oppdatert og nyansert bilde av sentrale utfordringer knyttet til profesjonsutvikling for lærere og skoleledere. Kapitlene tar bl.a. opp profesjonsspråket, en kollektiv orientering i profesjonsarbeidet og forholdet mellom utdanning og yrke.

Boka har fire hoveddeler:
Del 1 introduserer temaet og diskuterer profesjonsbegrepet og kvalitet i skolen.
Del 2 ser på lærerutdanningen som grunnlag for profesjonsutvikling.
Del 3 tar for seg ulike aspekter ved læreres profesjonelle utvikling.
Del 4 knytter profesjonsutvikling til skoleledelse.

Boka gir et godt og variert grunnlag for en dialog om hvordan profesjonsutvikling i skolen kan bli forstått og stimulert. Den er skrevet for studenter, praktiserende lærere og skoleledere.

Redaktører for boka er professor Eyvind Elstad og førsteamanuensis Kristin Helstad. Begge er ansatt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Bidragsytere er Hedvig N. Abrahamsen, Marte Blikstad-Balas, Lisbeth M. Brevik, Tor Colbjørnsen, Britt Oda Fosse, Ann Elisabeth Gunnulfsen, Glenn Ole Hellekjær, Hege Hermansen, Sylvi Stenersen Hovdenak, Leif Kristensen, Eli Lejonberg, Sølvi Mausethagen, Christina Elde Mølstad, Monika Nerland, Katrine Nesje, Kari Anne Rødnes, Tonje Røseth, Guri Skedsmo, Mette Vavik, Jon Magne Vestøl, Eva Thue Vold og Marit Aas.9788215023557

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s